Honí vás mlsná?

Taky se vám stává, že máte neodolatelnou chuť na čokoládu nebo česnekové brambůrky?

Nebojte se, nejste v tom sami. I já jsem člověk a někdy mě honí mlsná. Letos to obzvlášť často pozoruji právě v aktuálním přechodovém období, kdy podzim střídá léto a dobu sklizně.

Pojďme se spolu podívat, co nám naše tělo může říkat pomocí chutí. Možná tím předejdeme i podzimnímu nachlazení a nemocem.

stockvault-fruit-collage138870

Chuť na sladké

Je spojena s psychikou nebo nedostatkem energie. Konzumace sladkých dobrot zvyšuje hladinu hormonu serotoninu, který ovlivňuje naši náladu. Pokud je tedy za oknem pošmourno, den v práci se nekonečně vleče a všechno kolem vás prudí, tělo si žádá sladký pamlsek. Po něm budete mít zaručeně lepší náladu.

Cítíte se unavení, vyčerpaní nebo deprimovaní? To jsou typické příznaky, kterými nám naše tělo dává najevo, že má málo cukru v krvi. Zkuste si příště dát místo sušenky ovoce. Uvidíte, že vám bude líp. Cukr z ovoce se totiž rychleji dostane do krevního oběhu a kromě něj si doplníte pár důležitých vitaminů, minerálů a vodu.

Chuť na čokoládu a kakao

Poslední dobou jsem doslova závislá na nepraženém kakau a kakaových bobech. Chvíli jsem přemýšlela, co je v nich tak důležitého a pak jsem se musela plácnout do čela. No přece hořčík! Ten je moc důležitý pro správnou činnost našich svalů.

No schválně! Věděli jste, že nedostatek hořčíku může kromě křečí v nohách způsobovat také problémy s viděním? Okohybné svaly totiž při nízké hladině hořčíku nepracují správně a my tak máme problém s doostřováním.

Hořčík najdete také v konopném, lněném, slunečnicovém a sezamovém semínku, v lískových oříšcích, mandlích a medu. Jeho dalšími zdroji jsou ovoce jako jablko, hroznové víno, banán, citron a mango. Mnoho hořčíku je v listové zelenině: kapustě, kadeřávku, špenátu, ale i v cibuli, červené řepě, okurce, paprice, rajčeti, chřestu, hrášku nebo avokádu. V zimě si můžete hořčík snadno doplnit nápojem z mladého ječmene a konzumací sladkovodní řasy chlorelly.

Kromě hořčíku obsahují kakaové boby a všechny kvalitní výrobky z nich také měď a železo. Proto máme často chuť na čokoládu v období před menstruací. Tělo se snaží zásobit železem, aby bylo lépe připraveno na jeho ztrátu v následujících dnech.

Banán s čokoládovou omáčkou

Chuť na slané

Ačkoli se nám to může zdát zvláštní, chutí na slané naše tělo zoufale žadoní o dodržování pitného režimu. Sůl totiž pomáhá zadržovat vodu. Náš organismus si tak pytlíkem chipsů pojistí, že mu zůstane alespoň většina těch tekutin, které už má v případě počínající dehydratace.

Až budete mít příště nutkání dát si pořádný kus balkánského sýra nebo pytlík česnekových brambůrek, zkuste nejprve sklenici čisté vody. Třeba zjistíte, že vlastně šlo o převlečenou žízeň.

Chuť na sýry a jogurty

Chutě na mléčné výrobky signalizují nedostatek omega-3 mastných kyselin. Naše tělo tedy potřebuje pořádně promazat zevnitř. Pokud máte teď na podzim vysušené ruce nebo se vám loupe pokožka na obličeji, zkuste si místo jogurtu dopřát spíš kvalitní semínka, oříšky a další rostlinné oleje. Vaše tělo s radostí uvítá přísun olivového, kokosového oleje nebo lněného, stejně jako avokádo na všechny způsoby.

Anna Křivánková

Miluji přirozeně bezlepkové dobroty, a tak pomáhám lidem, aby se cítili opravdu zdraví. Během 4 let s celiakí jsem vyměnila speciální bezlepkové potraviny za vaření z kvalitních primárních surovin. Rozhodla jsem se ukázat vám, jak můžete mít vy i celá vaše rodina spoustu energie díky chutné stravě. Více se o mně dočtete zde >>.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Stáhněte si zdarma e-book: Proč jsem skoncovala s lepkem

      Před lety jsem bloudila v džungli diagnostiky celiakie. Ačkoli ji podle lékařů nemám, bezlepková dieta mě zbavila mnoha zdravotních problémů. Chcete vědět, proč nás lepek dokáže tak potrápit?

    • Nejnovější příspěvky

    • Rubriky