Máčím, máčíš, máčíme

Ptáte se co? No přece luštěniny, obiloviny, ořechy a semínka.

Možná vás to nikdy nenapadlo. Možná jste zvyklí namáčet luštěniny, aby se rychleji uvařily. A možná si vzpomenete na babičku nebo maminku, která vám v dětství říkala, že namočené luštěniny se lépe tráví. V tomto článku si vysvětlíme proč tomu tak je a co všechno se semínky rostlin děje během namáčení.

Když jsem nedávno vysvětlovala svojí mamince, že jí z ořechů nemusí být těžko, prohlížela si mě dost nedůvěřivým pohledem. Když sní hodně vlašáků, odnese to přece vždycky bolavým břichem nebo průjmem. Ale když ony jí tak chutnají, že někdy nejde přestat. Tvrdila mi, že je to určitě plísněmi. Nedávno prý slyšela, že se jich dá zbavit pečení ořechů na 180 °C po dobu 20 minut.

Domácí pokus

Měla jsem jiný názor, řekla jsem jí, že podle mě stačí ořechy namočit. Zbaví se tak nejen špíny, prachu a plísní na povrchu, ale také dojde k odstranění enzymových inhibitorů. To jsou látky, kterými příroda vybavila semena, aby zabránila jejich předčasnému klíčení, pokud kolem není dost vlhkosti, aby mohla klíčící rostlina pohodlně růst.

orechy web

Tyto inhibitory zároveň blokují naše trávicí enzymy. Pokud jíme ořechy pravidelně, můžeme po určité době zažívat pocity těžkosti v žaludku, nesmírné přeplněnosti nebo i nevolnosti, které vypovídají o utlumení až vyčerpání našich trávicích enzymů. Máme proto několik možností, co s ořechy:

  1. Vyhnout se jim a nejíst je vůbec.
  2. Polykat je společně s kapslemi trávicích enzymů.
  3. Namočit je a odstranit tak inhibitory enzymů.

Zkusila jsem tedy mamce namočit misku vlašských ořechů. S chutí jich snědla dost na to, aby jí normálně bylo těžko a ještě si libovala, že jsou jako čerstvě vyloupané. K jejímu překvapení se žádné problémy s trávením neobjevily ani druhý den. Večer si sama dala máčet ořechy a těšila se, jak si na nich zase pochutná.

Proč se to neučí ve škole?

Zeptala se mě maminka, která vyučuje na druhém stupni základní školy. Inu školní osnovy jsou často jaksi automaticky přebírány a v českém školství se sice setkáváme s množstvím faktických informací, ale o jejich praktickém významu už se nedozvíme.

Ačkoli byly inhibitory enzymů v semenech objeveny před více než 70 lety, už v roce 1944, mnoho z nás neví, jak působí na naše tělo. Suma sumárum, namáčení ořechů, semínek, luštěnin a obilovin:

  • odstraňuje inhibitory enzymů a tím zlepšuje jejich stravitelnost
  • snižuje množství kyseliny fytové a tím umožňuje vstřebávání živin
  • startuje tvorbu mnoha prospěšných látek, které jsou nutné pro klíčení – ze spících semen se tak stávají probuzené superpotraviny

Namočené ořechy jsou pocitově lehčí do žaludku, chutnější a zároveň sytější. 

Teď už víte, proč je dobré namáčet ořechy. V pokračování tohoto článku se už dočtete, které národy máčely rostlinná semena před jejich uskladněním a dozvíte se, jak správně máčet.

Anna Křivánková

Miluji přirozeně bezlepkové dobroty, a tak pomáhám lidem, aby se cítili opravdu zdraví. Během 4 let s celiakí jsem vyměnila speciální bezlepkové potraviny za vaření z kvalitních primárních surovin. Rozhodla jsem se ukázat vám, jak můžete mít vy i celá vaše rodina spoustu energie díky chutné stravě. Více se o mně dočtete zde >>.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Stáhněte si zdarma e-book: Proč jsem skoncovala s lepkem

      Před lety jsem bloudila v džungli diagnostiky celiakie. Ačkoli ji podle lékařů nemám, bezlepková dieta mě zbavila mnoha zdravotních problémů. Chcete vědět, proč nás lepek dokáže tak potrápit?

    • Nejnovější příspěvky

    • Rubriky