Návod na máčení ořechů, semínek, luštěnin a obilovin

V článku Máčím, máčíš, máčíme jste se dozvěděli, proč je důležité namáčet semena rostlin. Dnes nás čeká pár praktických informací, jak na to. Nejprve vám ale chci napsat něco o historii máčení semen, abyste pochopili, proč je do vody dobré přidat někdy sůl, jindy něco kyselého.

Mořská voda nebo citron

Původní obyvatelé střední Ameriky nechávali ořechy a semena před skladováním nejprve namočit v mořské vodě a poté je sušili. Ačkoli neměli informace o enzymových inhibitorech, dobře věděli, že tento proces zlepší stravitelnost nebo klíčivost semínek a ořechů. Dnes na základě vědeckých poznatků víme, že sůl pomáhá aktivovat (zapnout) enzymy a inaktivovat (vypnout) jejich inhibitory.

Obiloviny a luštěniny obsahují na rozdíl od ořechů a semen velké množství kyseliny fytové, která brání vstřebávání živin do našich těl. Abychom se je zbavili kyseliny fytové, je dobré namáčet je v okyselené vodě.

orechy a smoothie web

„Namočené“ obilí

Ačkoli nás to dnes nenapadne, naši předkové nechávali částečně naklíčit obilí hned po jeho sklizni. Posečené obilí vázali do snopů, které nechali stát několik týdnů na poli před mlácením.

Zrna tak nasála vlhkost z rosy nebo občasného deště, která spolu se slunečním svitem přispěla ke znásobení enzymů v obilkách a jejich oživení. Protože dnes používáme kombajny, které zrno vymlátí hned při sklizni, máme v sýpkách sice zralé, ale spící obilky.

Jak na to

Po úvodní teorii se konečně dostáváme k nejdůležitější části. Jak tedy semínka, ořechy, luštěniny a obiloviny namáčet, aby nám nezatěžovaly zažívání a naše tělo z nich využilo co největší množství živin?

Neloupaná semena rostlin dáme do misky nebo jiné nádoby a zalijeme je 3-4x větším objemem vody. Ideální kvalitní voda ze studánky, filtrovaná nebo aspoň odstátá.

  • u ořechů a semínek přidáme trochu mořské soli (Některé zdroje uvádějí až 2 polévkové lžíce na 1 litr, jiné hovoří o špetce. Koncentraci soli v mořské vodě odpovídá spíše první varianta.)
  • u luštěnin a obilovin do vody přidáme citrónovou šťávu nebo jablečný ocet

Aby mohla semena rostlin ožít, potřebují kromě vlhka také teplo. Je tedy důležité nechat je spíš na kuchyňské lince než v chladničce. Vodu během namáčení je dobré klidně i několikrát vyměnit. Obzvláště se to vyplatí u vlašských ořechů, jejichž slupka obsahuje velké množství hořkých látek.

Každému semínku trvá jinak dlouho než se vypnou enzymové inhibitory a dojde k zapnutí enzymů nutných pro klíčení. Proto máme na ledničce tento obrázek, díky kterému rychle víme, jaká doba je potřeba.

namaceni a kliceni orechu a seminek

Obrázek pochází z článku: Namáčení a klíčení na webu Světlo zdroje

Když uplyne doba nutná k namáčení, vodu slijeme a nabobtnané plody pořádně propláchneme pod tekoucí vodou. Pak je možné je:

  • ihned sníst samotné nebo použít do nějakého receptu
  • uskladnit v uzavřené krabičce v chladničce a občas je propláchnout (vydrží tak 3 dny)
  • usušit a jíst suché nebo pomlít na mouku (ideální je šetrné sušení v sušičce do 42 °C)

Tip na závěr z knihy Vyživující tradice: Na obrázku nahoře je i vojtěška, u které testy prokázaly, že negativně ovlivňuje imunitní systém a může přispívat k zánětlivým procesům u chorob jako je artritida nebo lupus. Vojtěšce se raději vyhněte. Je mnoho jiných semínek, kterými můžete obohatit svůj jídelníček.

 

Anna Křivánková

Miluji přirozeně bezlepkové dobroty, a tak pomáhám lidem, aby se cítili opravdu zdraví. Během 4 let s celiakí jsem vyměnila speciální bezlepkové potraviny za vaření z kvalitních primárních surovin. Rozhodla jsem se ukázat vám, jak můžete mít vy i celá vaše rodina spoustu energie díky chutné stravě. Více se o mně dočtete zde >>.

Komentáře

    Přidat komentář

    * Nezapomeňte na povinné pole.

    • Stáhněte si zdarma e-book: Proč jsem skoncovala s lepkem

      Před lety jsem bloudila v džungli diagnostiky celiakie. Ačkoli ji podle lékařů nemám, bezlepková dieta mě zbavila mnoha zdravotních problémů. Chcete vědět, proč nás lepek dokáže tak potrápit?

    • Nejnovější příspěvky

    • Rubriky